Saavutettavuus

Julkishallinnon organisaatioiden verkkopalvelujen täytyy olla saavutettavia. Se tarkoittaa, että kuka tahansa voi käyttää palveluja helposti, toimintarajoitteista huolimatta.

Saavutettavuudesta säädetään laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta ja sitä edeltäneessä EU:n saavutettavuusdirektiivissä. Niiden vaatimukset koskevat Kelan verkkopalveluja ja niissä julkaistuja sisältöjä 23.9.2020 alkaen.

Julkaisemme tällä sivulla  23.9.2020 mennessä saavutettavuusselosteen, jossa kerromme tarkemmin palvelujemme saavutettavuudesta. Kerromme myös, kuinka voit antaa palautetta sivujemme saavutettavuudesta ja kuinka voit tehdä saavutettavuuspyynnön, jos verkkopalvelujen sisältö ei joltain osin mielestäsi täytä saavutettavuusvaatimuksia.

Verkkopalvelut saavutettaviksi 23.9.2020 mennessä

Kehitämme parhaillaan verkkopalveluitamme niin, että ne palvelisivat asiakkaitamme entistä paremmin, rajoitteista riippumatta. 

Kela.fi-sivujen saavutettavuus on jo melko hyvä, mutta etenkin sähköiset asiointipalvelumme vaativat vielä kehittämistä.

Teemme saavutettavuusasioissa yhteistyötä mm. Annanpuran ja Kehitysvammaliiton kanssa. Tavoite on, että verkkopalvelumme ovat saavutettavia annetussa aikataulussa.

Palautetta Kelan verkkopalveluista voit antaa osoitteessa www.kela.fi/palaute.

Lue lisää