Opintolaina | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Opintolaina

Kun opiskelet, voit ottaa myös opintolainaa pankista. Maksat lainan takaisin, kun opintosi ovat päättyneet.

Voit saada opintolainaan valtiontakauksen, jos saat opintorahaa tai aikuiskoulutustukea.

Valtiontakaus tarkoittaa, että Kela maksaa lainan takaisin pankille, jos et itse pysty maksamaan sitä. Kela kuitenkin perii lainan sinulta myöhemmin takaisin.

Hae opintolainan valtiontakausta Kelasta. Voit hakea sitä samalla kun haet opintotukea.

Kun Kela on myöntänyt sinulle opintolainan valtiontakauksen, voit itse valita, mistä pankista haet opintolainaa. Sinun täytyy itse neuvotella lainasta ja sen ehdoista, kuten korosta ja takaisinmaksusta.

Jos olet 18–19-vuotias ja asut vanhempasi luona, voit saada opintolainan valtiontakauksen. Saat takauksen, vaikka et saa opintorahaa. Myös itsenäisesti asuva alle 17-vuotias voi saada opintolainan valtiontakauksen, jos hänen vanhempiensa tulot ovat pienet.

Jos olet alle 18-vuotias, saat lainaa 400 euroa kuukaudessa. Tarvitset vanhempiesi suostumuksen opintolainan nostamiseen. Jos olet vähintään 18-vuotias, saat opintolainaa 850 euroa kuukaudessa.

Jos opiskelet ulkomailla, saat opintolainaa 1 000 euroa kuukaudessa.

Päätät itse, nostatko lainaa ja kuinka paljon lainaa nostat kerralla.

Opintolainan korot lisätään lainasummaan sinä aikana, kun saat opintotukea. Kun et enää saa opintotukea, saat pankilta laskun korkojen ja lainan maksamiseksi.

Lue lisää opintolainan valtiontakauksen hakemisesta (yleiskielellä).

Opintolainahyvitys

Kela voi maksaa osan opintolainastasi, jos suoritat korkeakoulututkinnon määräajassa. Sitä kutsutaan opintolainahyvitykseksi.

Opintolainahyvitys on 40 prosenttia siitä opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa. Opintolainahyvityksessä on enimmäismäärä. Enimmäismäärä riippuu siitä, kuinka laajan tutkinnon olet suorittanut.

Voit saada opintolainahyvityksen, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Olet aloittanut ensimmäiset opintosi korkeakoulussa 1.8.2014 tai sen jälkeen.
  • Suoritat tutkinnon määräajassa.
  • Sinulla on opintolainaa yli 2 500 euroa.

Jos et suorita tutkintoa määräajassa, voit silti saada opintolainahyvityksen, jos opintosi ovat hidastuneet hyväksyttävän syyn vuoksi.

Hyväksyttävä syy on esimerkiksi sairastuminen, mutta vain jos olet saanut sairauspäivärahaa. Hyväksyttävä syy on myös esimerkiksi lapsen saaminen, mutta vain jos olet saanut vanhempainpäivärahaa.

Yleensä opintolainahyvitystä ei tarvitse hakea. Kela lähettää siitä sinulle päätöksen, kun olet valmistunut korkeakoulusta.

Opintolainahyvitystä täytyy kuitenkin hakea, jos haluat saada sen yliopistossa suoritetun alemman korkeakoulututkinnon jälkeen.

Jos olet suorittanut tutkinnon ulkomaisessa korkeakoulussa, ilmoita siitä Kelaan.

Korkoavustus

Jos olet lopettanut opintosi ja sinulla on pienet tulot ja opintolainaa, voit hakea Kelasta korkoavustusta. Tällöin Kela maksaa opintolainasi korot pankille. Sinun ei tarvitse maksaa niitä Kelalle takaisin.

Lue lisää

Sivu päivitetty 13.5.2024