Ansökan och utbetalning
Den här sidans texter tecknas på videoklippet nedan.
Den här sidans texter tecknas på videoklippet nedan.
Du kan ansöka om de flesta stöd i MittFPA. Läs i ansökan vilka bilagor som du måste skicka med din ansökan. Du kan lägga till bilagorna på nätet.
Du kan också ansöka om stöd med en pappersblankett. Du kan hämta blanketten på en FPA-byrå eller skriva ut den på nätet. Länken finns i texten.
FPA:s postadress är
FPA
PB 10
00056 FPA
Om du tänker ansöka om utkomststöd, läs närmare anvisningar (på standardspråk).
Du kan använda finskt teckenspråk för alla ansökningar med anknytning till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning om du har rätt till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.
När FPA har behandlat din ansökan får du beslutet per post. I beslutet står stödets belopp, motiveringarna för beslutet och utbetalningsgatan. Du får ett beslut också om du inte kommer att få något stöd.
Stödet betalas in på ditt bankkonto.
Om ditt liv förändras kan det påverka de stöd som du får från FPA. Förändringarna kan till exempel gälla hur du bor, dina inkomster, ditt arbete eller din familj.
Kom ihåg att meddela förändringarna till FPA. Det kan du göra på nätet, per telefon eller på en FPA-byrå.
Det är ditt ansvar att FPA har rätt information om dig. Då betalas stödet ut till rätt belopp.
Läs mer om hur meddela förändringar till FPA (på standardspråk).
Om FPA betalar ut för mycket stöd på grund av felaktiga uppgifter måste du betala tillbaka stödet.
Om du tycker att FPA:s beslut är felaktigt kan du söka ändring i beslutet.
Tillsammans med beslutet får du anvisningar om hur man söker ändring.
Om du har frågor om beslutet ska du först kontakta FPA.