Miten tulot vaikuttavat asumistukeen?
Tulosi vaikuttavat siihen, paljonko voit saada asumistukea.
Perusomavastuu
Ennen kuin lopullinen asumistuki on selvillä, asumismenoista vähennetään perusomavastuu. Perusomavastuun määrään vaikuttavat
- aikuisten ja lasten lukumäärä ruokakunnassa
- ruokakunnan bruttotulot kuukaudessa.
Bruttotulot
Bruttotulot ovat tuloja, joista ei ole vähennetty veroja.
Mitä suuremmat tulot ovat, sitä suurempi on perusomavastuu. Jos tulot ovat hyvin pienet, perusomavastuuta ei ole lainkaan.
Tulot
Asumistuen määrään vaikuttavat
- ansiotulot (esimerkiksi palkkatulo)
- pääomatulot (esimerkiksi vuokratulot ja talletusten korot)
- useat tuet (esimerkiksi työmarkkinatuki, opintoraha, eläkkeet ja sairauspäiväraha).
Asumistuen määrään eivät vaikuta
- tietyt tuet (esimerkiksi toimeentulotuki, lapsilisä, opintorahan huoltajakorotus tai omaishoidon tuki)
- opintolaina
- ruokakunnan alaikäisen lapsen tulot
- satunnaiset tulot (esimerkiksi perintö tai lahja).
Sinun täytyy ilmoittaa kaikki tulosi asumistukihakemuksessa.
Kela saa tietoja sinulle maksetuista palkoista myös tulorekisteristä.
Muista ilmoittaa Kelaan, jos tulosi suurenevat tai pienenevät.
Lue lisää tulojen vaikutuksesta asumistuen määrään (yleiskielellä).
Miten tuen määrä lasketaan?
Asumistuen määrä lasketaan näin:
Asumismenoista vähennetään ensin perusomavastuuosuus. Asumistuki on 70 prosenttia jäljelle jäävästä hyväksyttävästä summasta.
Arvioi laskurin avulla, kuinka paljon voit saada asumistukea (yleiskielellä).
Esimerkki
Jaakko asuu yksin vuokra-asunnossa Turussa. Asunnon vuokra on 700 euroa kuukaudessa. Jaakon tulona on opintoraha, joka on 279,38 euroa kuukaudessa. Koska Jaakon tulot ovat pienet, perusomavastuuta ei ole.
Jaakon asumismenoina voidaan hyväksyä enintään 447 euroa kuukaudessa. Asumistuen määrä lasketaan enimmäisasumismenojen mukaan. Sitä ei lasketa Jaakon vuokran eli 700 euron perusteella.
Jaakon asumistuki on 70 prosenttia enimmäisasumismenoista eli 447 euroa x 0,70 = 312,90 euroa kuukaudessa.
Jaakko maksaa asumisesta itse 387,10 euroa kuukaudessa (700 euroa - 312,90 euroa = 387,10 euroa).