Tilitystietojen välityspalvelu | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Tilitystietojen välityspalvelu

Tilitystietojen välityspalvelussa palveluntuottaja voi siirtää suorakorvaustilitykset Kelan ylläpitämälle palvelimelle. Kela hakee tilitykset palvelimelta pankkipäivinä klo 12.

Tilitystietojen välityspalvelu

Palveluntuottaja voi toimittaa tilitykset Kelaan tilitystietojen välityspalvelulla. Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-valtuudella.

Kirjaudu tilitystietojen välityspalveluun

Välityspalveluun tunnistautuminen

Palveluntuottaja kirjautuu tilitystietojen välityspalveluun Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Suomi.fi-tunnistautuminen onnistuu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai eIDAS-tunnistuksella.

Jotta voit käyttää sairaanhoitokorvausten tilitystietojen välityspalvelua, sinulla pitää olla Suomi.fi-valtuus "Sairaanhoidon korvausten tilitystietojen toimittaminen".

Voit antaa ja pyytää valtuuksia Suomi.fi-palvelussa (suomi.fi).

Muista tarkistaa palautesanomat välityspalvelussa

Kun tilitystietoja lähettää välityspalvelussa, palveluun ilmestyy niin kutsuttuja palautesanomia. Palautesanomat kertovat, onko tilitys otettu Kelassa onnistuneesti vastaan. Palveluntuottajan pitää seurata palautesanomia ja huolehtia, että tilitykset ovat menneet läpi.

Palautesanoma näkyy välityspalvelussa seuraavana pankkipäivänä sen jälkeen, kun Kela on hakenut tilityksen palvelimelta. Kela hakee tilitykset palvelimelta tilitystä seuraavana pankkipäivänä klo 12.

Jos palveluntuottaja on siis jättänyt tilitykset välityspalveluun perjantaina klo 12 mennessä, Kela hakee tilityksen maanantaina. Palautesanoma näkyy välityspalvelussa tiistaina.

Palautesanomassa lukee ”Käsitelty”, jos tilitys on otettu Kelassa onnistuneesti vastaan.

Palautesanomassa lukee ”Hylätty”, jos tilitystä ei ole voitu ottaa vastaan.

Jos tilityksen vastaanottaminen on epäonnistunut, palvelussa ilmoitetaan virheen syy.

Jos tilitys sisältää useamman kuin yhden virheen, vain ensimmäisen virheen syy kerrotaan palautesanomassa. Tämä johtuu siitä, että tilityksen lukeminen pysähtyy ensimmäiseen virheeseen.

Jos tilitystä ei ole voitu ottaa vastaan, palveluntuottajan pitää korjata tilitystiedostossa ollut virhe ja lähettää tilitys uudelleen.

Sivu päivitetty 24.1.2023