Kelan puhelinpalvelussa on ruuhkaa

Kelan puhelinpalveluun tulee tällä hetkellä paljon puheluita. Kelan verkkosivuilta voit tarkistaa ajantasaiset käsittelyajat. Kirjautumalla Kelan asiointipalveluun voit tarkistaa, onko päätös jo tehty.

Kela pahoittelee ruuhkaa ja toivoo asiakkailtaan kärsivällisyyttä. Jos asia on kiireellinen, puhelua ei kannata lopettaa kesken jonottamisen. Jokainen uusi soittoyritys siirtää soittajan takaisin jonon hännille.

Verkossa voit tarkistaa, onko päätös tehty

Voit tarkistaa eri etuuksien ajantasaiset käsittelyajat Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi/kasittelyajat).  Verkossa (www.kela.fi/omakela) voit tarkistaa oman hakemuksesi käsittelytiedot ja sen, onko päätös jo tehty. Asiakaspalvelussa ei tiedetä yksittäisen hakemuksen käsittelyaikaa tai milloin päätös tulee.

Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai sinulta odotetaan toimenpiteitä, Kelan työntekijä ottaa sinuun yhteyttä. Muista ilmoittaa verkossa puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksen helposti ja nopeasti Kelan verkkosivuilta. Tutustu myös Kysy Kelasta -palstaan, jolla Kelan asiantuntijat vastaavat asiakkaiden kysymyksiin joka arkipäivä.

Varaa puhelinaika, jos selvitettävää on paljon

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan. Silloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy tilanteeseesi etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Voit varata ajan osoitteessa www.kela.fi/varaa-aika. Kun soitto tulee Kelasta, puhelu ei maksa sinulle mitään.

Maksupäivät kuulet nauhalta

Numerossa 020 634 0210 kuulet ympäri vuorokauden lapsilisän, lastenhoidon tuen, eläke- ja vammaisetuuksien, asumistukien, opintotuen sekä sotilasavustuksen maksupäivät. Maksupäivät voit tarkistaa myös verkossa osoitteessa www.kela.fi/maksupaivat.

Lue lisää

Käsittelyajat
Maksupäivät
Ohjeita verkossa asiointiin
Näin varaat ajan
Tarkista palvelupisteen aukiolo